Analysis of the Impression of Using the TikTok Media firhan_ashari on the Motivation to Write Procedural Texts for Class VII Students
Abstract
This research aims to describe students responses in using the tiktok firhan_ashari media as learning media on the motivation to write procedural texts for class VII students. This research was motivated by the fact that class VII students often play social media during learning activities, one of which is TikTok. This research uses qualitative research with a descriptive type. Data collection was carried out using documentation and questionnaire methods. The subjectct of this research were 28 class students at SMPN 36 Surabaya. The data collection instrument is a questionnaire sheet which is then analyzed using the Mean formula. The results of the research show that the implementation of learning using the TikTok firhan_ashari media has an effect on motivation to write procedural texts. The total percentage average score obtained from student responses was 86.424%, which is included in the very strong category. This shows that the use of the TikTok firhan_ashari media to motivate students to write procedural texts in class VII received a positive response and was able to provide motivation for students in writing procedural texts.
Keywords: TikTok media, procedure text, writing ability, motivation
References
Amini, A. (2024). Penggunaan Video Akun Tiktok Life Pretty Hacks sebagai Media Pembelajaran dalam Keterampilan Menulis Teks Prosedur SMP Al-Fath Cirendeu Kota Tanggerang Selatan Kelas VII Tahun Pelajaran 2023/2024. Skripsi: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Apriyani, E., & Pratiwi, W., D.,. (2022). Penggunaan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Kompleks Di Era Pandemi Covid-19. BIP: Jurnal Bahasa Indonesia Prima, 4 (1). https://doi.org/10.34012/jbip.v4i1.2066
Aulia, A. (2022). Teks Prosedur dan Teks Eksposisi. Guepedia, h. 13-14.
Bujuri, D. A., dkk. Penggunaan Media Sosial dalam Pembelajaran: Analisis Dampak Penggunaan Media Tiktok Terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112-127. https://doi.org/10.306.59/pendas.10.2.112-127
Damayanti, E., dkk. (2023). Pengembangan Aplikasi MAREN (Mari Rangkum Cerpen) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Disabilitas di Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(2), 203-217. https://doi.org/10.53299/jppi.v3i2.342
Febriyanti, E. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Diary Book terhadap Keterampilan Menulis Teks Argumentasi Siswa. SNHRP (Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian), 3(1), 1152.
Fitri, S.W. dkk. (2022). Analisis Respon Siswa Terhadap Penggunaan Video Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa SMP. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1). https://doi.org/10.22460/parole.v5i1.10781
Isma, A.H. (2021). Penggunaan Media Video Akun Tiktok Pojoksatu.id Dalam Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII 5 MTS Negeri 8 Jakarta Barat Tahun Pelajaran 2020/2021. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/58543
Jadidah, I.T, dkk. (2023). Analisis Dampak Penggunaan Media Sosial (Tiktok) Dikalangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Fatah Palembang. SIGNIFICANT: Journal of Research And Multidisciplinary, 02(02), 252-261. https://doi.org/1062668/significant.v2i02.882
Khaatimah, H. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Coorperative Intergrated Reading and Composition terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), Edisi Oktober, h. 80.
Lomu, L., dkk. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0), 745-751.
Mana, L. H. A. (2021). Respon Siswa Terhadap Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(4), 418-429. https://doi.org/10.47387/jira.v2i4.107
Pebrimireni, D. & Fauziya. D. S. (2024). Analisis Penggunaan Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal BIMA: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(3). https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1040
Sinaga, B. dkk. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Tiktok Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Oleh Siswa/I Kelas XI SMK Negeri 1 Palipi Tahun Pembelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(2), 5269-5280. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.14333
Suharni, S. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 172-184. https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198
Susanti, E., dkk. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa. Jurnal Bahasa Arab Arabiyatuna, 4(1), Mei 2020, h.181.
Tarigan, A.Br. dkk. (2023). Penggunaan Media Tiktok Hi_Erisa Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(1), 27-36. https://doi.org/10.23887/jpbsi.v13i1.64392
Timotius, K. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian Pendekatan Manajemen Pengetahuan untuk Perkembangan Pengetahuan. Penerbit Andi, h. 16.
Teha, M.N.R. dkk. (2023). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 4(01), 57-62. https://doi.org/1033503/prosiding.v4i01.3607
Wardhani, D.A.S dkk. (2024). Pemanfaatan Akun Tiktok sebagai Media Pembelajaran Menulis cerita Fantasi Siswa Sekolah Menengah Pertama. BAPALA, Vol. 11 No. 2 Tahun 2024 hlm. 269-278.
Widayan, P. (2024). Pengaruh Tiktok sebagai Media Pembelajaran Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Jambi.
Widiana, W., dkk. (2020). Validasi Penyusunan Instrumen Penelitian Pendidikan. Cet. Ke-1. Raja Grafindo Persada, h. 7.
Winarni, E.W. (2021). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Bumi Aksara.