PEMANFAATAN E-MODUL INTERAKTIF PADA MATERI TEKS FABEL

UTILIZATION OF INTERACTIVE E-MODULES IN FABLE TEXT MATERIALS

  • Selvia Nur Qomarina dan Didah Nurhamidah UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: e-modul, interaktif, Fabel

Abstract

This study aims to describe the use of interactive e-modules to assist in learning Fable Texts. Interactive e-module applications are android-based applications that teach about PUEBI by presenting material summaries, learning videos, material slides, and practice questions. This research method uses a descriptive qualitative method. The questionnaire for the research sample was 24 grade 7 students at SMP IP Yakin Jakarta. The results of the study showed that the use of interactive e-module media for learning, especially in fable text material, received a good response, seen from the positive responses of students in filling out the questionnaire. The interactive e-module application is considered capable of being an innovative learning medium for teaching Fable Texts in a more attractive and less boring way.

References

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). PENGERTIAN PENDIDIKAN, ILMU PENDIDIKAN DAN UNSUR-UNSUR PENDIDIKAN. AL-URWATUL WUTSQA: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.
Fitroh, S. F., & Sari, E. D. N. (2015). Dongeng sebagai media penanaman karakter pada anak usia dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(2), 95-105
Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh penggunaan e-modul interaktif terhadap hasil belajar mahasiswa pada materi kesehatan dan keselamatan kerja. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11-16.
Juanda, J. (2018). Eksplorasi nilai fabel sebagai sarana alternatif edukasi siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(2), 294-303.
Maulana, A., & Setyowati, D. (2021). Analisis Penggunaan Multiplatform Pada Pembelajaran Daring Sekolah Dasar di Kota Pontianak. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 496-501.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif.
Nurfadhillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).
Nurhayati, H. (2015). Peningkatan Keterampilan Menyusun Teks Cerita Fabel dengan Teknik Rangsang Gambar. Dinamika, 5(3). 13-19.
Pradana. (2020). Penerapan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif model tutorial pada materi sistem peredaran darah untuk meningkatkan hasil belajar siswa SMP [Skripsi, Universitas Negeri Surabaya]. 54–58
Ramadhani, M. I. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Persiapan Kemerdekaan Indonesia Melalui Model Pembelajaran Think Pair and Share (TPS) divariasikan dengan Model Pembelajaran Talking Stick Siswa Kelas V SDN Pasayangan 3 Martapura Kabupaten Banjar. Pahlawan: Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 16(1), 102-112.
Rohani, R. (2019). Media pembelajaran.
Wabang, R. J., & Adam, L. N. Strategi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar Daerah Terpencil Nusa Tenggara Timur (NTT). JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(3), 276-282.
Wulandari, F., Yogica, R., & Darussyamsu, R. (2022). Analisis Manfaat Penggunaan E-Modul Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19. Khazanah Pendidikan, 15(2), 139-144.
Published
2023-04-06