PENERAPAN BLENDED LEARNING DENGAN MOODLE DAN MEDIA WEBSITE DALAM PEMBELAJARAN JURNALISTIK DARING

  • Muhammad Noor Ahsin dan Irfai Fathurohman Universitas Muria Kudus
Keywords: blended learning, journalism, news writing, moodle

Abstract

Learning to write news in online journalism courses in the Indonesian Language and Literature Education Program, University of Muria Kudus is difficult for students. Students also have difficulty uploading articles on online news portals. To overcome this problem, online journalism learning implements blended learning, which combines face-to-face learning and online learning with Sunan's e learning using the Moodle application and the online news portal website media, kudusnet.com. This research is a classroom action research. The research subjects were 19 students who took online journalism courses, semester V. The data were obtained by means of test techniques, document review, interviews, and questionnaires. The results showed that the students' ability to write news with the percentage of student completeness reached 52.6% in the first cycle, in the second cycle it increased to 89.5%. The ability of students to post articles on the website has also improved.

References

Akidah, I. A., & Mansyur, U. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Menulis Berita Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Kependidikan, Khazanah Pendidikan, 13(1).
Anggraini, D., & Manaf, N. A. (2019). Kontribusi Pengetahuan Jurnalistik terhadap Keterampilan Menulis Berita Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Padang. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni, 20(1), 56-67.
Anwar, S. (2018). Variasi Kalimat dalam Karangan Mahasiswa dan Implikasi Pembelajarannya. Sasando: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Pancasakti Tegal, 1(2), 100-110.
Daulay, H. (2016). Jurnalistik dan Kebebasan Pers. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Huda, M. (2018). Blended Learning: Improvisasi dalam Pembelajaran Menulis Pengalaman. Jurnal Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya, 8(2), 117-130.
Kusumaningrat, H., & Kusumaningrat, P. (2016). Jurnalistik Teori dan Praktik. PT Remaja Rosda Karya.
Lesmana, F. (2017). Feature, Tulisan Jurnalistik yang Kreatif. Yogyakarta: Penerbit ANDI.
Mulyani, C. P., Sjafirah, N. A., & Yudhapramesti, P. (2018). Makna Jurnalistik Bagi Jurnalis Media Anak. Jurnal Kajian Jurnalisme, 1(2).
Musman, A & Nadi, M. (2017). Jurnalisme Dasar, Panduan Praktik Para Jurnalis. Yogyakarta: Komunika.
Nisa, K. (2017). Analisis Kemampuan Menulis Berita Mahasiswa. Jurnal Komunitas Bahasa, 1(1).
Parjanto, P., & Ferdiana, R. (2015). Analisis Minat Penggunaan E-Learning Pada Guru Dan Peserta Didik SMA Negeri 1 Depok Sleman. Prosiding SNATIF, 365-370.
Suciati, R., Mascita, D. E., & Pujiatna, T. (2019). Penerapan Model Berpikir, Berbicara, dan Menulis dengan Media Foto Jurnalistik dalam Pembelajaran Menulis Teks Berita. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 4 (1), 53-58.
Sunarsih, Eti. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Berita pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 16 Singkawang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 1 No. 2.
Suryawati, I. (2014). Jurnalistik suatu Pengantar Teori dan Praktik. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia
Usman, U. (2018). Komunikasi Pendidikan Berbasis Blended Learning dalam Membentuk Kemandirian Belajar. Jurnal Jurnalisa: Jurnal Jurusan Jurnalistik, 4(1). 136-150.
Virga, R. L., Pratiwi, F., Kertamukti, R., Pihasniwati, P., & Purwani, D. A. (2018). Pelatihan Jurnalistik untuk Mewujudkan Media Ramah Anak. Jurnal Bakti Saintek: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 2(1), 1-10.
Zyainuri, Z., & Marpanaji, E. (2012). Penerapan e-learning moodle untuk pembelajaran siswa yang Melaksanakan Prakerin. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3).
Sugiyono, P. (2010). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Yunus, S. (2010). Jurnalistik Terapan. Bogor: Penerbit Ghalia Indonesia.
Published
2020-10-24