KESANTUNAN BERBAHASA GURU DAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI SMK GONDANG

  • Anggita Priswantiningtyas dan Hanindya Restu Aulia Universitas Pekalongan
Keywords: online learning, politeness, pragmatics

Abstract

Language politeness is a polite attitude in language, both written and spoken. This study deals with the politeness of the language of teachers and students in online learning at SMK Gondang during the pandemic. This study aims to describe the language politeness of teachers and students in online learning that occurs at SMK Gondang. The method used in this research is descriptive qualitative based on the object of research which is described in a description in the form of factual data source. The result of this study found that there was compliance with the principle of language politeness in the interaction of teachers and students at SMK Gondang in online learning. There are maxims of agreement, maxim of wisdom, generosity, appreciation, sympathy. In this study, it was also found that there were violation of the principle of politeness in language, namely of consensus and the maxim of wisdom. The result of the study are implied in the learning of lectures in class XI.

References

Aji, R.H.S. (2020). Dampak covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, keterampilan, dan proses pembelajaran. Jurnal, Sosial & Budaya Syar-i, 7, 397-398.
Arifianti, I. (2020). Buku Ajar Pragmatik Teori dan Analisis. Semarang: CV. Pilar Nusantara.
Avianto, L. (2009). Ayo Belajar Pidato. Jakarta: PT Mediantara Semesta.
Basri, M.S., Hilma, S., & M. N.H. (2021). Kesantunan Berbahasa: Studi Pada Pembelajaran Daring. Jurnal Onoma Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 7, 242-248.
Fitria, R. (2017). Kesantunan Berbahasa Sebagai Cerminan Budaya Melayu Dalam Syair Siti Zubaidah. Makalah. Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra yang diselenggarakan Oktober 2017. Palembang: Universitas Sriwijaya.
Fudhlah, S., Aida A., & Turahmat. (2020). Kesantunan Berbahasa Hotline Public Service Surat Kabar Tribun Jateng Edisi Februari-Mei. Jurnal Sultan Agung Fundamental Research Journal, 1, 61-68.
Hitijahubessy, M. (2019). Prinsip – Prinsip Kesantunan Berbahasa Dalam Interaksi Antara Sesama Penutur Ambon. Jurnal Gramatika Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 7, 10-14.
Jazeri, M., & Nany O.M. (2020). Kesantunan Berbahasa Dosen dan Mahasiswa dalam Interaksi Perkuliahan. Tulungagung: Akademia Pustaka.
Leech, G. (1993). Prinsip-Prinsip Pragmatik. (Edisi terjemahan Setyadi Setyapranata). Jakarta: Universitas Indonesia.
Muhamad. (2014). Metode Penelitian Bahasa. Yogyakarta: Arr-ruzz
Media, P., Ida, B. (2014). Pragmatik.Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rahman, A., Yusak, H., & Bibi, S. (2021). Persepsi Guru dan Siswa Terhadap Penerapan Model Pembelajaran Menulis Naskah Ceramah. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4, 454-457.
Ratna, N.K. (2010). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Riani. (2021). Komunikasi Efektif. Jakarta: Pustaka Taman Ilmu.
Siagian, N. (2020). Mempersiapkan Pendidikan Madrasah Untuk Kenormalan Baru. Dalam Mulyana, dkk (Ed), Pembelajaran Jarak Jauh Era Covid-19. Jakarta: LITBANGDIKLAT PRESS.
Tarigan, H.G. (2021). Pengajaran Pragmatik, (Edisi Digital). Bandung: Angkasa.
Wulansafitri, I., & Ahmad, S. (2020). Kesantunan Berbahasa Dalam Tuturan Film My Stupid Boss 1. Jurnal Sastra Indonesia, 9, 21-26.
Yuliantoro, A. (2020). Analisis Pragmatik. Klaten: UNWIDHA Press.
Yusri. (2016). Ilmu Pragmatik dalam Perspektif Kesopanan Berbahasa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Yusuf, A.M. (2014). Metode Penelitian. Jakarta: KENCANA.
Zaruddin, H. E. (2020). Pembelajran Daring Akibat Covid, Terjepit, Sakit dan Bangkit. Dalam Alumni Augusabu Kepri VII Batam (Ed), Pembelajatan Daring di Perbatasan (hal. 1-3). Surabaya: CV Pustaka Media Guru.
Published
2022-10-31